رسانه شناسی

مختص برای درس سواد رسانه ای

رسانه شناسی

مختص برای درس سواد رسانه ای

۱۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

به نظامی گفته میشود که به دلیل مقاصد اقتصادی یا سیاسی میخواهد از مرزهای ملی و قومی خود تجاوز کند و سرزمینها و ملتها و اقوام دیگر را زیر سلطه خود درآورد.

سیاستی که مرام وی بسط نفوذ و قدرت کشور خویش بر کشورهای دیگر است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۰۲ ، ۱۸:۰۷
Tanaz St

تلقین و تکرار و القا در ابعاد وسیع یکی از تکنیکهای مهم در انگاره سازی است. واقعیت را دگرگون میسازد، ارزشها را ضد ارزش میکند، نقاط قوت را نقاط ضعف میکند و برعکس.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۰۲ ، ۱۸:۰۱
Tanaz St

معنای بازنمایی رسانه ای این نیست که ضرورتا هر پیام رسانه ای ضد واقعیت یا کاریکاتوری از آن باشد بلکه این است که رسانه با استفاده از بازنمایی می‌کوشد تفسیر و تحلیل خود را از واقعیت مورد نظر به طور آشکار و پنهان به ذهن مخاطبان خود ارسال کند طوری که او احساس تفاوتی بین این دو نکند‌.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۰۲ ، ۲۱:۰۴
Tanaz St

به طور کلی موزه یا آثارخانه به مکان خاصی که در آن مجموعه ای از آثار باستانی و صنعتی و اشیا با ارزش را به معرض نمایش میگذارند گفته میشود. واژه رسانه را هم بارها شنیده ایم یا در مکالمات روزه از آن و یا ترکیباتی از این واژه با کلمات دیگه مثل رسانه های تصویری، رسانه های گروهی، رسانه های نوشتاری و .... که همه اینها یک چیز را تداعی می کنند و آن نقش واسطه های ارتباطی است. رسانه ها همانند پلی عمل میکنند بین دو وجه و دو حالت یا دو موضوع که نیاز به یک مبدل و انتقال دهنده باشد. رسانه رساننده است و در اینجا منظور پیام است از گوینده به شنونده از هنرمند به مخاطب از سازنده به مصرف کننده و از گذشته به حال...

 علاوه بر رسانه هایی که نام بردیم میتوان موزه را هم به عنوان نوعی دیگر از رسانه معرفی کرد موزه یک رسانه و یک ارتباط دهنده است بین گذشته و حال و آینده 

رسالت موزه ها یک رسالت رسانه ای است که پیام یعنی منظور و مفهوم از اشیا به مخاطب یعنی بازدید کننده و یا پژوهشگر میرسد. موزه پیام گذشتگان ما و هنرمندان را که در قالب اشیا بیان شده را به مخاطب یعنی انسانها در عصر حاضر میرساند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۰۲ ، ۲۰:۵۲
Tanaz St

در آمریکا تقریبا در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ شکل گرفت. علت استفاده از واژه زرد به داستانهای محبوب کودکان و نوجوانان بر میگردد که در آن اسم یکی از قهرمانان این داستانها که بسیار هم طرفدار پیدا کرده بود با زرد نوشته میشد.

روزنامه نگاری زرد به مطالب روزنامه نگارانی اطلاق میشود که برخی از اصول حرفه ای و اخلاقی روزنامه نگاری را رعایت نمی‌کنند و معمولا در مورد موضوعاتی مانند رسوایی،تهمت های جنسی، دلالی تهمت، شبهه وارد کردن به دیگران و استفاده از موضوعات احساسی میپردازند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۰۲ ، ۱۶:۱۴
Tanaz St

نوعی متن برای معرفی خدمات یا محصول یا ویژگی های کسب و کارتان می‌باشد.و همچنین رپورتاژ خبری یک خبر از کسب و کارتان را منعکس میکند.

رپورتاژ آگهی هر شکلی از مطلب است که در ازای دریافت پول منتشر می‌شود اما شیوه نگارش، طراحی و پیاده سازی آن را شبیه خبر، داستان، مقاله و سایر مطالب نشریه جلوه می دهد.

رپورتاژها را به دو دسته سیاسی و تجاری میتوان تقسیم کرد .

در رپورتاژ تجاری هدف پیدا کردن مشتری و مصرف کننده جدید است و در رپورتاژ سیاسی هدف این است که دیدگاههای سیاسی مخاطب نسبت به یک موضوع، یک فرد یا حزب تغییر کرده و یا اصلاح شود.

رپورتاژ آگهی میتواند در هر قالبی اجرا شود از شکل چاپی تا پخش محتوای صوتی و تصویری.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۰۲ ، ۱۶:۰۶
Tanaz St

جدیدترین مدل زبانی(Language model) مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط مجموعه openal به حساب می آید. اساسا chat Gpt یک چت بلا مبتنی بر هوش مصنوعی است که میتواند هر سوالی را جواب دهد.

میتواند موضوعات و مباحث پیچیده ای را در حوزه های مختلف مثل فیزیک، ریاضی و برنامه ریزی درک کند.

ربات پاسخگوی Chat Gpt میتواند مسائل پیچیده دانشگاهی را حل کند و مطالب وبلاگی تولید کند. متن آهنگ بسازد و صفحات HTML ایجاد کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۴۵
Tanaz St

Artificial intelligence

که به طور مخفف آن را Al نیز می نامند.

در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد و البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی میشناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.

شاخه ای وسیع از علوم کامپیوتر است که هدف اصلی آن تولید ماشینهای هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی دارد.

۱- مانند انسان فکر میکند

۲- منطقی فکر میکند

۳- مانند انسان عمل میکند 

۴- منطقی عمل میکند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۳۴
Tanaz St

رخنه کنش‌گری یا هکتویسم به استفاده از رایانه و تکنیکهای رایانه ای در زمینه اعتراض و پیش بردن مقاصد سیاسی و اجتماعی گفته میشود.

هکتویسم فعالیتهای حاد و شدید در اینترنت که امروزه با یکی از استاندارهای دنیا اطراف ما تبدیل شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۱۹
Tanaz St

یعنی تشکیل امپراطوری دادن است در معنی وسیع هرگونه گسترش توسعه ارضی و سلطه قوی بر ضعیف را در بر میگیرد. امپریالیسم به طور کلی عنوانی است برای قدرتی که در بیرون از حوزه ملی خویش به تصاحب سرزمینهای دیگر بپردازد و مردم آن سرزمینها را به زور وادار به فرمان از خود کند و از منابع اقتصادی مالی و انسانی آنها به سود خود بهره برداری کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۱۶
Tanaz St