چرا موزه ها به عنوان رسانه مطرح میشوند؟
به طور کلی موزه یا آثارخانه به مکان خاصی که در آن مجموعه ای از آثار باستانی و صنعتی و اشیا با ارزش را به معرض نمایش میگذارند گفته میشود. واژه رسانه را هم بارها شنیده ایم یا در مکالمات روزه از آن و یا ترکیباتی از این واژه با کلمات دیگه مثل رسانه های تصویری، رسانه های گروهی، رسانه های نوشتاری و .... که همه اینها یک چیز را تداعی می کنند و آن نقش واسطه های ارتباطی است. رسانه ها همانند پلی عمل میکنند بین دو وجه و دو حالت یا دو موضوع که نیاز به یک مبدل و انتقال دهنده باشد. رسانه رساننده است و در اینجا منظور پیام است از گوینده به شنونده از هنرمند به مخاطب از سازنده به مصرف کننده و از گذشته به حال...
علاوه بر رسانه هایی که نام بردیم میتوان موزه را هم به عنوان نوعی دیگر از رسانه معرفی کرد موزه یک رسانه و یک ارتباط دهنده است بین گذشته و حال و آینده
رسالت موزه ها یک رسالت رسانه ای است که پیام یعنی منظور و مفهوم از اشیا به مخاطب یعنی بازدید کننده و یا پژوهشگر میرسد. موزه پیام گذشتگان ما و هنرمندان را که در قالب اشیا بیان شده را به مخاطب یعنی انسانها در عصر حاضر میرساند.
اشاره شما به معادل فارسی موزه یعنی آثارخانه، ارزشمند است.
قرار بود دانشجویانی که برای بازدید نیامده بودند به سه پرسش مشخص درباره موزهها پاسخ دهند و بازدیدکنندگان نیز نقد خود را از مجموعه بنویسند.
موفق باشید.